
I och med den kraftiga ökningen av antalet elbilar måste allt fler husbolag tänka på och i många fall även besluta om en framtida laddningslösning.
Det kan vara svårt för husbolag att fatta beslut, eftersom antalet elbilar oftast är i minoritet. Många husbolag tar dock redan nu hänsyn till vikten av att vara redo för framtida laddningsbehov, vilket ökar värdet på lägenheten. I praktiken är frågan mycket relevant för ägaren av en elbil och många tar inte i beaktande de lägenheter där ett laddningssystem inte ens är planerat.
Vi har besökt ett stort antal husbolag och i princip i alla projekt, utöver infrastrukturen kommer samma saker fram, det vill säga att organisera faktureringen, lasthantering och jämställdhet mellan aktieägarna. Det är viktigt att den bästa lösningen nästan alltid är platsspecifik. Det finns betydande skillnader i de bästa lösningarna beroende på objekt. Målet är trots allt det bästa möjliga alternativet vad gäller kostnader på lång sikt, tillräckligt bra laddningskraft, enkel fakturering och uppfyllandet av husbolagets övriga mål.
Vanligtvis finns det två alternativ för att organisera fakturering, ett molnbaserat hanteringssystem och en lokal mätare (eller anslutning till den egna elanslutningen). Mätaren måste alltid läsas av med jämna mellanrum och det orsakar också stora kostnader och problem på vissa ställen.
Generellt sätt är ett molnbaserat system också nödvändigt på lång sikt när man använder sitt eget abonnemang på grund av lasthantering. Även om laddapparaterna skulle kunna kopplas till en egen elmätare och separat fakturering inte behövs, så kommer kapaciteten förr eller senare på husbolagets huvudanslutning upp och då är lasthantering obligatoriskt. Det bör noteras att laddningssystemet kan fungera perfekt även i flera år utan lasthantering. Dock finns det en risk att kapaciteten inte räcker till då antalet laddare vid toppeffekt drar ut på husbolagets kapacitet och då kan situationen bli mycket svår. I praktiken kan hela systemet behöva förnyas och den gamla utrustningen blir praktiskt taget oanvändbar. Om leverantören av laddningssystemet inte har varit tillräckligt kunnig eller om leverantören inte tänkt på frågan på lång sikt, kan det uppstå en stridssituation. En av de viktigaste fördelarna med Woltti-systemet jämfört med andra konkurrerande system är lasthantering på flera nivåer, som också kan baseras på självständig elmätning vid olika kritiska punkter. Systemet möjliggör obegränsat antal mätpunkter och den nödvändiga algoritmen kan också definieras exakt enligt målet.
Lasthantering är nödvändig i nästan alla husbolag, men en lösning kan nästan alltid hittas. Om kapaciteten är knapp är det generellt sett bättre att bygga upp laddstationers kapacitet i 3 faser. Då finns det alltid bästa möjliga kraft tillgänglig. Fördelen med molnbaserad lasthantering är enkel modifierbarhet till exempel det är enkelt att installera nya enheter och kräver inte omkonfigurering av hela systemet. Användningen av långsam laddning (1-fas, Max. 3,7kW, värmestolpsladdning) är motiverat på vissa platser, speciellt om förnyelsen av infrastrukturen i alla fall planeras i framtiden och en snabb och kostnadseffektiv lösning önskas. Vår uppfattning är dock att en elbil kräver något annat än 1,8kW! Detta kan du själv testa på vintern, då uppvärmning av batteriet också kräver energi och mer energi går åt vid körning.
Även aktieägarnas jämlikhet är ibland en svår fråga, när alla bosatta personer inte nödvändigtvis har samma laddningsmöjligheter (till exempel ett begränsat antal parkeringsplatser eller garage). I praktiken brukar dock elbilsanvändaren acceptera att även laddningstillgängligheten betalas på något sätt. Att köra med el är trots allt fortfarande överkomligt till nuvarande priser på bensin och el, om det inte finns några extra mellanhänder i elpriset. Som en praktisk lösning rekommenderar vi att behålla husbolaget som ägare av laddstationerna och debitera användarna månadsvis (täcker kostnaden inom till exempel 10 år). Vi rekommenderar att sätta prissättningen på el så att den täcker husbolagets kostnad för el. På så sätt undviks många utmaningar, till exempel gällande bolagsordningen. I dessa frågor tänker husbolagets styrelse givetvis på bästa möjliga alternativ med hänsyn till aktieägarnas intressen.
Projekt ska alltid förberedas noggrant, antalet skickliga konstruktörer växer hela tiden och det finns allt fler alternativ inom laddningssystem. De nuvarande laddstationerna är smarta och installationen är tydlig. För nya stationer krävs vanligtvis bara el och internet, inga separata lasthanteringscentraler behövs som en del av nya laddstationer. Vad gäller systemet rekommenderar vi ett OCPP-kompatibelt system, då är man inte helt bunden till en leverantör och oftast är nya tjänster lätt tillgängliga för laddstationer (när bilar bara stödjer dem). När det gäller OCPP-kompatibla laddstationer växer utbudet hela tiden, det finns betydliga skillnader mellan olika stationer och det är värt att överväga de olika alternativen noggrant och konsultera en kompetent systemleverantör. Uppdatering av laddstationer rekommenderas också, speciellt för branschen utvecklas hela tiden. Dessutom uppdateras bilar flera gånger om året, och om laddstationen inte uppdateras kommer åtminstone de nya tjänsterna inte att användas. Uppdatering är också möjligt lokalt, men molntjänsten erbjuder en ytterligare fördel här.
Viktiga nya framtidens tjänster inkluderar till exempel Plug-and-Charge (bilen känner igen sig själv, inga fler RFID-kort behöv), VTG (V2G, Vehicle-To-Grid, användning av bilens batteri som energilagring) och användning av solenergi och andra förnybara energikällor för laddning. Det är också möjligt att utnyttja elprisfluktuationer i tidpunkten för laddning, vilket kan leda till betydande ekonomiska besparingar. Även inom dessa områden är Woltti-tjänsten en pionjär.
Mer om framtiden för dessa och OCPP i nästa blogg.