En ny prisnivå för kvalitet laddningsstationer!

Olika laddningsalternativ

Beroende på antalet ledare som går in i elapplikationen kan vi tala om enfasström (ljusflöde) eller trefasström (starkström). 

Elnätet levererar växelström, men bilbatterierna innehåller likström. Elbilar har en laddare inuti bilen som omvandlar växelström till likström. Laddaren inuti bilen kan vara 1-fas (t.ex. Nissan Leaf), 2-fas (e Golf) eller 3-fas (t.ex. Audi och Tesla).

Sladden som medföljer bilen tillåter inte snabb laddning. Hemma eller offentlig växelströmsladdning (t.ex. köpcentrum) begränsar bilens interna laddare ofta också effekten. Vi tycker det alltid är en bra ide att välja den effektivaste laddaren, för att i framtiden kunna ladda med full kapacitet och därmed undvika dyra laddare. 

AC-läge 2 är en bärbar laddningslösning för laddning av både bilar av typ 1 och typ 2 från ett vanligt vägguttag. Läge 2-laddning är tillgängligt för 6-16 A, men EU: s rekommendation begränsar strömmen till 8 A. Enligt det nya godkännandet måste kontakten på läge 2-kabeln ha en integrerad temperatursensor. Temperatursensorn reglerar laddningsströmmen och avbryter så småningom laddningen om vägguttaget blir varmt. Laddningen med en läge 2-kabel rekommenderas i en tillfällig situation om ingen fast laddstation är tillgänglig. 

AC-läge 3 erbjuder bästa effekt och säkerhet för AC-laddning. Läge 3 är en fast laddningslösning i form av en laddstation eller laddstolpe. Läge 3-laddningslösningar installeras alltid av en auktoriserad elektriker. Läge 3 laddningslösningar måste vara utrustade med typ A RCD och DC-skydd eller B RCD. Om du väljer en 3-fas 22kW / 11 kW Wallbox, är det också en bra investering i framtiden. Type2-lösningen har antingen en fast kabel med en type2-kontakt eller ett type2-laddningsuttag. Om du också vill ladda en type1- bil bör du välja en modell med uttag. Vi rekommenderar modellen med en kabel, den är också lättare att använda. Laddstationens effekt är 3,7 kW (1-fas, 16A) till 22 kW (3-fas, 32 A). 

Snabbladdningsstationer (bensinstationer etc.) tillåter laddnings upp till 150 kW. I denna form av laddning (DC) begränsar inte bilens interna laddare laddningshastigheten. I det här fallet är det möjligt att ladda din elbil på 20 minuter. Wolttinen utvecklar för närvarande också produkter för offentlig laddning.