
I en elbil bestämmer batteriet hur långt bilen kan köras. Som med en bil med förbränningsmotor påverkas bilens storlek ``förbrukning´´. Ett stort batteri innebär både längre räckvidd och längre laddningstid. På vintern är elbilens förbrukning högre. Detta påverkas av både batteriets reducerade kapacitet och den uppvärmning som krävs. En elbil producerar inte spillvärme som en förbränningsmotor och därför tas all energi som går till uppvärmningen från samma batteri. Körstilen har också en betydande effekt på bilens förbrukning.
Ett vanligt hushållsuttag levererar högst 8 ampere från ett steg, som rekommenderas för laddnings av en elbil, vilket motsvarar en effekt på cirka 1,8 kW. Laddningseffekten beror på laddningsstationen och hur mycket ström bilen kan ta emot. Laddningsstationer finns i 1- eller 3-fas och laddningsströmmen är mellan 6-32 A. I en 1-fas installation är den maximala möjliga laddningseffekten 3,7 kW vid 16 A och 7,4 kW vid 32 A. I en 3-fas installation är den maximala möjliga laddningseffekten 11 kW vid 16 A och upp till 22 kW vid 32 A.
Många laddningsbara bilar, speciellt laddhybrider, kan bara ta emot 3,7 kW effekt. Alla bilar kan laddas från vilken laddstation som helst, oavsett kraft. De flesta bilar står parkerade hela natten, så 3,7 kW kan vara tillräckligt. Det är också värt att notera att batteriet i en uppladdningsbar bil inte alltid är urladdat i början av laddningen och inte alltid behöver laddas helt. Det räcker att ladda bilen lika mycket som den körs.
Eftersom bilbatteriet behöver ha mycket energi, måste mycket ström användas för att ladda, annars kommer laddningstiden även att öka. Kabeln som kommer med bilen är alltid dimensionerad så att du kan ladda den från vilket uttag som helst. Genom att skaffa din egen laddstation kan du ladda din bil betydligt snabbare.
Med 8 A (kabeln som kommer med bilen) är laddningstiden mer än 48 timmar. På samma sätt kan det bara ta 20 minuter att ladda med den snabbaste offentliga rapid-laddaren på 150 kW. Med en 22 kW laddare tar det några timmar. Det är naturligtvis också sant att bilen ofta inte används under natten. I det här fallet kan även en långsam laddning vara tillräcklig, det gäller åtminstone hybridbilar.
Om du vill få ditt batteri snabbt och säkert laddat, är det en bra investering att köpa en hemladdningsstation. Den kraftfullaste 11kW/22kW hemladdningsstationen laddar bilen 12 gånger snabbare jämfört med kabeln som medföljer bilen. När du laddar en bil på en ac-station påverkas laddningshastigheten också av kraften i bilens interna laddare och i många fall kanske du inte får full effekt.
Vi rekommenderar alltid att du installerar en så effektiv laddningsstation som möjligt, även om din bil inte stöder snabbladdning är det en framtidsinvestering. Bilar utvecklas konstant och då behöver du inte förnya laddningstationen i framtiden till en effektivare variant.
Förutom den önskade laddningshastigheten påverkas valet av 16A /32A laddare av typen av elnät i ditt hus. Om elnätet och anslutningen möjliggör kraften för en 32 A / 3-fas laddare (22 kW) nlir det naturligtvis en snabbare och bättre investering för framtiden. I praktiken räcker dock 16 A (11kW) också för en hemladdningsstation. När du förnyar elnätet eller bygger nytt, bör du alltid vara beredd på att antalet elbilar ökar och också på att kraven på laddare ökar. En överdimensionering är inte en stor kostnad, men det är alltid ett stort och dyrt projekt att öka abonemanget i ett senare skede.